La nit del diumenge 30 d’octubre de 1938 va tenir lloc la retransmissió en
directe de l’adaptació de l’obra de H.G. Wells La Guerra dels Mons, realitzada per Orson Welles i la companyia
teatral Mercury Theatre. La retransmissió va ser presentada en el marc d’un
programa musical habitual que havia de ser tallat per les continues notícies
que arribaven des de diversos indrets, en les que es narrava una invasió
alienígena i la posterior exterminació de la població de l’àrea de New Jersey i
New York. Tot i que la retransmissió es va anunciar prèviament i que a l’inici
de la mateixa es va remarcar el seu caràcter fictici, acompanyat de tres
recordatoris durant la seva emissió, aquesta va provocar el pànic entre alguns
sectors de la població que va abandonar les seves llars col·lapsant les
carreteres, intentant fugir dels terribles atacs alienígenes. Les centraletes
telefòniques de la policia van rebre milers de trucades demanant auxili i es
van arribar a mobilitzar unitats de l’exercit. L’edició de dilluns del The New
York Times, recull múltiples testimonis de persones afectades pels fets que
havien escoltat el dia anterior a la radio. Tant la CBS com el propi Orson
Welles van expressar la seva consternació davant les reaccions que va provocar
la dramatització de l’obra de H.G. Wells. Orson Welles va declarar: “Crec que no tornarem a fer
quelcom així altra vegada”. “En els dies següents, i com a conseqüència dels efectes del programa, es
plantejà una polèmica sobre el poder d’influència dels mitjans de comunicació
sobre la massa, i dels perills que això podria comportar” (Busquet-Medina-Sort,
2010, 11). Què va portar a milers de persones a desfermar el seu pànic davant
les informacions dramatitzades que rebien des de un mitjà com la ràdio?
Si examinem la història de la recerca comunicativa, veiem que la
dramatització de Welles s’insereix de ple en el model conegut com de l’agulla
hipodèrmica, que considera els mitjans de comunicació “com a instruments
d’influència directa, poderosa i eficaç i els seus efectes, com a efectes
persuasius” (Busquet-Medina-Sort, 2010, 9). El context històric de l’emissió,
amb fenòmens com el nazisme o el feixisme en auge, ajudava a l’existència d’uns
mitjans de comunicació, en el nostre cas la ràdio, capaços de provocar efectes
directes i immediats sobre les masses, que estaven a la mercè dels
comunicadors. A partir de l’any 1926, amb la creació de la NBC americana i la
BBC anglesa, la ràdio va passar a ser el mitjà de comunicació social més
important, i van començar a emetre’s les primeres teories sobre els efectes
dels mitjans sobre la massa. Harold D. Lasswell, plantejava que “una societat,
caracteritzada per l’aïllament psicològic i la impersonalització reaccionava
uniformement davant els poderosos estímuls dels missatges dels mitjans de
comunicació” (Busquet-Medina-Sort, 2010, 11).
Si parlem concretament de la teoria de l’agulla hipodèrmica, aquesta atorga
als mitjans de comunicació de masses un poder extraordinari per a modificar les
actituds i opinions col·lectives dels receptors. Està basada en la teoria
conductista pròpia de la psicologia experimental i en la teoria de la societat
massa. Les aportacions principals d’aquestes dues teories al model hipodèrmic
són:
·
Conductisme:
el model estímul-resposta, que considera els missatges com a estímuls
condicionants, i els seus efectes sobre actituds, conductes i opinions, com la
resposta condicionada. D’aquesta manera, és fàcil predir una reacció concreta
de l’audiència davant els missatges del mitjà.
·
Societat
massa: la idea de que el públic receptor dels mitjans de comunicació, és un
públic atomitzat format per individus solitaris i aïllats. Considera el procés
de la comunicació com un procés d’influència, manipulació i control.
Lazarsfeld
i Merton, alerten sobre els canviants tipus de control social que
exerceixen sobre la societat poderosos grups d’interès. Creien que els
programes radiofònics havien substituït a la intimidació i la coerció com a
eina de persuasió de les masses.
Tot i pertànyer a l’època
englobada dins la teoria hipodèrmica, cal preguntar-se si l’emissió de Welles
acompleix amb tots els postulats d’aquesta. Podem contemplar la dramatització
com una crida contra els totalitarismes pujants de l’època, però la reacció
provocada, difícilment podem catalogar-la com a esperada: l’histerisme de
milers de ciutadans fugint o amagant-se en refugis, centraletes col·lapsades
dels serveis de seguretat de l’Estat, oients del programa embolicant-se el cap
amb tovalloles xopes per evitar els efectes del temible gas que llençaven els
marcians... tot plegat, una reacció que a ben segur, no esperaven els
productors de l’obra, Welles i el Mercury Theatre.
Com hem comentat, l’emissió radiofònica de La Guerra dels Mons a càrrec d’Orson Welles i el Mercury Theatre,
va marca una fita en la història de la comunicació. El que havia estat concebut
com un programa d’entreteniment en el marc d’una data concreta (la celebració
de Halloween), es va convertir en una
emissió que va provocar el pànic entre alguns sectors de la població que per
circumstàncies diverses va fer cas omís de les advertències diverses que
alertaven de la innocuïtat del programa i del seu contingut fictici. Una
reacció, que a ben segur i com va declarar posteriorment el mateix Welles,
estava fora de les previsions dels seus productors.
Bibliografia
- Busquet, Jordi – Medina, Alfons – Sort, Josep. (2010). La història de la recerca en comunicació. Barcelona: FUOC.
- La Guerra de los Mundos. Orson Welles (1938). Sub. Castellà YattaRadio. http://www.youtube.com/watch?v=VMGRCU4kLjI
- Mauro Wolf: La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas, Barcelona, Paidós, 1994. Págs. 21-90.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada