L’origen del concepte masses, cal situar-ho en la Revolució Industrial. Fou una paraula
utilitzada per fer referència a les classes senzilles, que recull el seu
significat de la barreja de tres tendències socials. D’una banda, la
concentració demogràfica en les ciutats industrials, que originava al mateix
temps una concentració de treballadors a les fàbriques. Com a conseqüència d’aquestes
dues tendències, es va desenvolupar una classe obrera organitzada, una
concentració social i política. Qualsevol d’aquestes concentracions responia a
la nova idea de masses. Tanmateix, el mot recollia també les característiques tradicionals
que sempre s’havien atorgat a les classes senzilles, com credulitat, inconstància,
gustos i costums poc refinades... D’acord amb aquests supòsits, les masses van
ser vistes des d’aquest moment com una amenaça seriosa a la cultura.
Cal preguntar-se doncs, que entenem per cultura.
Segons Williams, la idea de cultura és una reacció general a un canvi general i
fonamental en les condicions de la nostra vida en comú. Dit d’una altra manera,
la relació entre cultura i societat pren diverses configuracions en societats i
períodes històrics determinats.
Amb la creació de la idea de masses, i a partir de
les noves tecnologies de la comunicació, el concepte de cultura es va
fragmentar donant lloc a una configuració en la qual trobem una cultura
superior i una cultura de masses. El desenvolupament de les noves tècniques comunicatives,
dona com a resultat un creixement del que Williams anomena transmissió múltiple.
La intenció d’aquesta transmissió és el que determina el destinatari del producte.
Veiem: La concepció de les persones com a masses, no neix de la incapacitat per
a conèixer-les, sinó del fet de interpretar-les com una fórmula, de la mateixa
manera que a l’ésser racional i interessat en experiències comuns, li correspon
una altra fórmula. Si el nostre objectiu és l’art, l’educació, la transmissió
de coneixement o d’opinions la interpretació es plantejarà en termes de l’ésser
racional, és a dir, el que es considera cultura superior. Si, per contra, el
nostre objectiu és convèncer a una gran quantitat de persones que actuïn,
sentin, pensin o coneixien d’una manera determinada, utilitzarem la fórmula adreçada
a les masses, és a dir, la cultura de masses.
Bibliografia
·
Williams,
Raymond. (1958). Cultura y
Sociedad. 1780-1950. De Coleridge a Orwell. pp. 245-275.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada