“La cultura de masas es
la anticultura”.
Aquesta contundent afirmació, és obra d’Umberto
Eco (donant veu als apocalíptics) en la introducció del seu llibre Apocalíptics i integrats (Bompiani,
1964). En ell, l’autor piemontès fa un estudi sobre la cultura popular i els
mitjans de comunicació, des de dos punts de vista oposats davant la cultura de
masses:
·
Apocalíptics,
amb una visió pessimista des de qualsevol enfocament, ja sigui conservador o progressista.
Afirmen que quan la presència de les masses en la vida social és el fenomen més
evident d’un context històric, la cultura de masses es transforma en un signe
de caiguda irrecuperable davant la qual l’home culte no pot expressar-se més
que en termes apocalíptics. La frase que encapçala aquest post defineix
perfectament aquest punt de vista.
·
Integrats,
que celebren la tasca de la televisió, els diaris, la ràdio o el cinema de
posar a l’abast de tothom els bens culturals, sense plantejar-se la procedència
d’aquesta cultura.
Veiem a continuació alguna de les crítiques que es
fan a la cultura de masses:
·
Va
dirigida a un públic heterogeni i, per tant, evita les propostes originals.
·
Al
difondre una cultura homogènia, destrueix les característiques culturals
pròpies de cada grup ètnic.
·
Reafirma
el gust existent sense promoure renovacions en la sensibilitat.
·
Està
sotmesa a la llei de la oferta i la demanda.
·
Inclús
quan es difonen productes culturals superiors, aquests es presenten de manera
que no representin un esforç interpretatiu per part dels receptors, fins i tot
a un nivell similar al de altres productes d’entreteniment.
·
Genera
una visió passiva i acrítica del món.
·
Projecta
els seus productes cap a una atenció superficial.
·
Imposa
símbols i mites universals.
·
És l’instrument
educatiu típic de societats paternalistes, superficialment individualistes.
·
Aparentment,
ofereix els productes de la cultura superior, però els buida de la ideologia i
la crítica originals.
Tanmateix, també trobem proposicions en defensa de
la cultura de masses:

·
Neix
de societats en les que les masses participen en igualtat de drets en la vida
pública, el consum o en les comunicacions.
·
L’aparició
de la cultura de masses no ha representat la desaparició d’una suposada cultura
superior; simplement ha facilitat l’accés de les masses a aquesta cultura que
abans restava fora del seu abast.
·
La
proliferació de productes d’entreteniment de baix contingut cultural, no s’ha
de veure com un signe de decadència dels costums, sinó com una continuació dels
gustos ancestrals de les masses.
·
La homogeneïtzació
del gust contribueix a eliminar diferències socials.
Independentment del punt de vista en el que ens alineem,
el veritable problema de la cultura de masses és que en l’actualitat està
dirigida per grups econòmics amb afany de lucre i realitzada per executius que
prioritzen el producte amb millor sortida, deixant de banda als homes de la
cultura en la seva producció. Cal una intervenció activa de les comunitats
culturals en el món de les comunicacions de masses. El silenci, no és protesta,
sinó complicitat.
Bibliografia
·
Eco,
Umberto. (1965). Apocalípticos e
integrados. Barcelona: Lumen, pp. 11-78
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada