Mauro Wolf profunditza en els supòsits teòrics de la teoria crítica
desenvolupats en el post
anterior. Veurem un exemple de com la industria cultural manipula
els gustos dels individus oferint productes escollits que assegurin beneficis
econòmics i control social.
“En el sistema de la
industria cultural el proceso de trabajo integra todos los elementos, “desde la
trama de la novela, que ya está pensada para una película, hasta el último
efecto sonoro” (Horkheimer-Adorno): los cineastas consideran con recelo
cualquier manuscrito que no permita adivinar tres él un tranquilizador
best-seller” (Wolf, 1994, 95). Evidentment, aquest procés condiciona
la qualitat del consum i l’autonomia del consumidor.

En l’altre extrem, trobem el cinema independent. Val a dir que cada cop hi
queda menys d’independència en el cinema. Fins i tot, festivals mítics com el
Sundance (creat l’any 1983 per Robert Redford) ja no són el que eren. La
industria cinematogràfica ha posat els seus ulls en ell i es dedica a integrar
en el sistema als seus triomfadors, com els germans Coen o el mateix Quentin
Tarantino. Actualment es celebra anualment el festival de cinema d’Slamdance...
veurem quan triga el sistema en foragitar-lo...
* Dades de taquilla
extretes de Film Affinity i IMDb
Bibliografia
- Mauro Wolf: La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas, Barcelona, Paidós, 1994. Págs. 90-112.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada