El terme postmodernitat pot ser interpretat des de
diferents punts de vista. Segons Jameson, és la lògica cultural del capitalisme
tardà fonamentat en una profunda transformació de l’estructura econòmica, que
ha propiciat un nou tipus d’experiència cultural i social. Factors con el ràpid
canvi tecnològic, les possibilitats de les telecomunicacions i els ordinadors,
els interessos polítics, els moviments socials, o els problemes racials,
ètnics, ecològics i de gènere, s’han de tenir en compte quan analitzem el
concepte postmodernitat, tant si ho fem amb la perspectiva de període històric,
com si ens referim a un estil cultural o estètic.
El problema del postmodernisme és, al mateix temps,
estètic i polític. “Siempre es posible demostrar que las diversas posiciones
que pueden adoptarse lógicamente sobre él, cualesquiera sean los términos en
que se expresen, articulan visiones de la historia en las que la evaluación del
momento social en que hoy vivimos es el objeto de una afirmación o un repudio
esencialmente políticos.” (Jameson,
39).
Mirarem de reconstruir les idees bàsiques de la
postmodernitat a través de l’obra de l’artista nord-americana Lorna Simpson,
autora de brillants instal·lacions que combinen fotografia o vídeo en diferents
suports amb textos, i que ha anat evolucionant el seu treball qüestionant
valors com la identitat, el gènere o el desplaçament cultural a partir de la
imatge de la dona afro-americana.
Nascuda a Brooklyn, Nova York, l’any 1960, estudia Arts
Visuals a la Universitat de Califòrnia a San Diego, i Fotografia a la School of
Visual Arts de Nova York. Treballa amb fotografia i vídeo, quasi sempre amb
blanc i negre i amb text com a suport de la imatge, que ens convida a
reflexionar sobre la relació de l’individu amb el seu entorn. De vegades
utilitza feltre en lloc de paper fotogràfic convencional. La seva condició de
dona afroamericana la porta a interessar-se per qüestions com la classe, el
gènere, el racisme o l’esclavitud, amb figures misterioses i solitàries que es
mouen per escenaris com dormitoris, bars o teatres. Les seves fotografies són
escultòriques, dramàtiques i plenes de referències amb una elevada visió
crítica del comportament social en els temes citats. Rep influències del cinema
negre dels anys trenta o el cinema documental i underground dels anys seixanta.
Ha exposat, entre altres, a la Art Gallery of Notario de Toronto, l’any 1988,
al Walker Art Center de Minneapolis i al Museu Ludwig de Colònia, l’any 1999,
al MOMA de Nova York, l’any 2000, i al nostre país, a la Galería Javier López
de Madrid, l’any 1998 i al Centro de Arte de Salamanca, l’any 2002.
Les temàtiques de l’obra de la fotògrafa nord-americana
l’endinsen de ple en la postmodernitat: l’accent que hi posa en la figura de la
dona afroamericana en l’entorn cultural del seu país és un dels paràmetres
definidors de l’estètica postmoderna. De igual manera les dicotomies presents
en el seu treball (blanc-negre, tradicional-actual, colonial-postcolonial),
encaixen perfectament en el postmodernisme. El seu gust per rescatar del passat
certs elements, entronquen amb el costum postmodern de recuperar aquests
elements en forma de “revival” per a tornar a posar-los de moda i posteriorment
tornar a rebutjar-los de la mateixa manera. Com hem dit abans, les influències
en l’obra de l’artista es troben en el cinema negre dels anys trenta i en el
cinema underground dels seixanta. Un
dels seus últims treballs ha estat reproduir, sent ella mateixa la
protagonista, obres fotogràfiques de diversos fotògrafs dels anys cinquanta.
Bibliografia
· Jameson, Frederic. Teorias de lo posmoderno, pàgs. 39-53.
· Simpson, Lorna. Lorna Simpson Studio. [Consulta: 2/6/2013]. http://lsimpsonstudio.com/index.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada