Estem endinsats en l’era de la simulació. Aquesta, ja no es correspon amb
un model de referència, amb una realitat, sinó que és la generació de quelcom
real a partir del que no te ni origen ni realitat, en paraules de Baudrillard,
de l’hiperreal. En aquest context, l’era de la simulació comença amb la
liquidació de tots els referents i la seva transformació en sistemes de signes,
que suplanten a la mateixa realitat.
En la societat actual, tenim un clar exemple de suplantació de la realitat,
en l’espectacle televisiu del Big
Brother, en el que la televisió ens transmet la convivència d’uns individus
que actuen de manera que fan pensar que no existeixen les càmeres que recullen
la seva vida. D’aquesta manera, la televisió conforma un referent de la
realitat (una simulació) i ho transmet a les masses, que per la seva banda, ho
reben com la seva pròpia realitat. Tanmateix, la simulació que ha transmès la
televisió, és la interpretació que aquesta fa de la realitat i, per tant, el
producte final que arriba a l’espectador escenifica una realitat simulada i
inventada, és a dir, una no-realitat.
Si apliquem aquest raonament a la resta de la programació televisiva, podem
deduir que si la televisió interpreta la realitat social i transmet a les
masses aquest producte simulat, ens trobem amb que la realitat ha desaparegut
definitivament, substituïda per la simulació.
Bibliografia
·
Baudrillard, Jean. (1978). Cultura y Simulacro. Traducció de Pedro
Rovira. Barcelona, Kairós, pàgs. 5-15.
·
Centenero, Mª José –
Frutos, Juan Tomás. (2004). Cultura y
Simulacro, a Glosas Didácticas, nº
12.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada